אתה כזה טיפש! מדוע קיימת בנו ביקורת עצמית וכיצד ניתן להתמודד איתה?

מהי ביקורת עצמית מוגזמת?

ביקורת עצמית היא מנגנון בו אנחנו מציבים לעצמנו סטנדרטים גבוהים ובלתי-מציאותיים,

ומאמצים ענישה והאשמה עצמית כאשר אנחנו לא עומדים בהם.

מחקרים בנושא מצביעים על סיכוי רב יותר לחוש תסמינים של דיכאון ואף להיות יותר עמידים

בפני טיפול המונע דיכאון.

כמו בכל דפוס התנהגות – ככל שנתמיד ונחזק את המנגנון, כך הוא יתחזק וישתכלל.

לכן המטרה הראשונה במידה וחווית ביקורת עצמית, היא באופן מודע להפסיק.

דרכים שונות להתמודדות מבואות בהמשך.












כיצד נזהה את ההבדל בין בקרה לביקורת עצמית מוגזמת?


הדרך הטובה ביותר לבדוק האם אנחנו בודקים את התפקוד שלנו למען שיפור ולמידה,

או לחלופין האם אנחנו מבקרים כדי להאשים – הוא בהרגשה שלנו לאחר הדיבור הפנימי.

אם אנחנו מרגישים טוב, עם אנרגיה גבוהה לעשייה אז הדיבור שלנו היה מקדם ומחזק.

במידה ואנחנו מרגישים חלשים יותר, רצון להמנע או להסתגר לאחר השיחה הפנימית,

היא הגיעה ממקום מאשים וכועס וכדאי שנלמד לשוחח באופן מקדם יותר.

ניתן להשתמש במבחן החבר הקרוב כדי לדעת האם הביקורת היא מקדמת או מעכבת.

דמיינו כי את השיח הפנימי הייתם מספרים לחבר קרוב שלכם.

הוא היה נוהג כפי שנהגתם ואתם רוצים לומר לו את דעתכם על התנהגותו.

באילו מילים הייתם משתמשים? באיזה טון דיבור? האם טון זה שונה מכפי שהייתם מדברים לו זה היה שיח פנימי?


סיבות אפשריות לביקורת עצמית


· אנשים אשר סבלו בילדותם ביקורת קשה ותובענית מצד הוריהם או מצד גורמים מוסמכים כגון מוריהם,

משפחה רחוקה (סבים וסבתות, דודים), נוטים לפתח ביקורת עצמית גבוהה.

· ילדים אשר חוו שלא זכו לתמיכה בילדותם, והרגישו שמזניחים או נוטשים אותם, יכולים לפתח בהמשך

סטנדרטים בלתי מתפשרים להישגים אשר מובילים לביקורת עצמית גבוהה.

· כאשר אנחנו ילדים, ציפיות גבוהות מהסביבה הסמכותית לנו, בכוחם להשריש בנו מחשבות שאנחנו לא

מספיק טובים ושאנחנו אשמים בעובדה זו.